Od Mademoiselle Suzanne pro Zuzanu

Tohle průvodce Paříží od Mademoiselle Suzanne pro Zuzanu, co před deseti měsíci přistála v Paříži s těžkou hlavou a ještě těžšími kufry, a pro všechny podobné mesdemoiselles. S turistikou má jen pramálo společného, protože Zuzana věděla, kolik měří Eiffelovka, kudy v Louvru k Moně Lise a že na Champs-Elysées neroste obilí. Netušila ale, kde rozmění stoeurovou bankovku, kam má jít na večeři, co nestojí jako týdenní nákup, a že s formuláři si nemá dělat starosti. Prostě bych ráda Zuzaně sdělila všechno to, za co by mi před tím necelým rokem líbala nohy a utrhala ruce: svoje zkušenosti.

Kapitola první: Balení. Snaha zabalit si kufr na půl roku nebo nedej bože na rok je zbytečná. Proč? No jedeš přeci do Paříže. Zabal si jako na týden, přihoď tam zimní kabát a je to. Stejně si tam všechno koupíš, protože oblečení je ve Francii hezčí a levnější. Nezapomeň na spacák, bydlení v tom nejkrásnějším městě světa je tak trochu kemping.

Kapitola druhá: Doprava. Nepanikař, když u sebe nemáš drobné na lístek na vlak nebo na metro, automaty jsou chytré a berou i karty. Jízdenku už máš a teď projdi tím turniketem. Menší kufr si dej před sebe, větší co nejblíž za sebe. Cvakni lístek, co nejrychleji proběhni všemi těmi zábranami a snaž se neupadnout přes kufr. Vidíš? Funguje to. A jen tak mimochodem – Roissybus by tě z letiště dovezl až do centra, vlakem jsi vůbec nemusela jezdit.

Kapitola třetí: Bydlení. Zvykneš si. Na nedostatek místa, přebytek věcí, na spaní na zemi nebo u stropu, na to nesprchovat se denně horkou vodou a mýt nádobí v umyvadle. V Čechách si pak budeš připadat jako v luxusních lázních.

Kapitola čtvrtá: Orientace. Máš orientační smysl, i když se ti to nezdá. Párkrát se ztratíš, objevíš místa, o kterých jsi netušila, a najednou tě to ztrácení se začne bavit. Neboj se, v každé druhé ulici je autobusová nebo vlaková zastávka a v centru metro. Nemůžeš se úplně ztratit.

Kapitola pátá: Francouzština. Umíš francouzsky, jen jim nerozumíš. Je to tím, že jsi za celé své studium koutkem oka zahlédla jen dva rodilé mluvčí a toť vše. Znáš skoro všechna slova, co ti říkají, ale musíš se naučit je poslouchat. Nestyď se za chyby, přízvuk a mluv! Neboj se, zlepší se to. Opravdu.

Kapitola šestá: Škola. Pokud zvládneš zápis a informační týden, zvládneš celé studium. Budeš muset vyplnit asi tisíc formulářů různých velikostí a barev, ale neboj, nikdo ty formuláře nebude kontrolovat. Předměty vybírej s rozvahou, čekají tě tříhodinové přednáškové bloky, tak ať jsou aspoň trochu zajímavé. Na konci semestru máš ústní zkoušky, na ty se nauč, nikdo ti nic zadarmo nedá, ale budou shovívaví. A nezapomeň, že nejdůležitějším člověkem na Sorbonně je sekretářka.

Kapitola sedmá: Jídlo. Potravu ducha už jsme probraly, tak teď k potravinám. Nejlepší a nejlevnější restaurace jsou okolo Saint Michel. Tři chody za deset euro, to není na Paříž špatné, hm? Zajdi s občas na sushi, ochutnej makarony v Ladurée a dej si italskou zmrzlinu v Amorinu. A to nejdůležitější! V každé restauraci se nech usadit číšníkem a bagetu neukusuj, ale ulamuj. A pokud jíš ve společnosti, konverzuj a až potom jez.

Kaptola osmá: Móda. Co ti budu povídat, budeš muset trochu změnit styl. Tady za hvězdu v džínách, tričku a koženkových botách nebudeš. Kup si Elle, Vogue a dívej se okolo sebe, co se nosí. Nutně budeš potřebovat: kožené boty, jednoduchou košili, značkové džíny, Longchamp kabelku, padnoucí sako, různobarevné šály, šátky a baleríny, brýle Ray-Ban. Zapomeň na: žabky, legíny se sukní, tělové silonky s leskem, koženkové bundy, boty, kabelky, džíny a topík jako oblečení do klubu, univerzální černou kabelku.

Kapitola devátá: Peníze. Jo, abys měla na všechny ty hadříky, budeš se muset trochu uskromnit. Máš velké štěstí, že jsi našla na pařížské poměry levné ubytování, tak ti to šetření půjde snáz. Studentský bankovní účet stojí na rok jen euro, zatni zuby a snaž se ho získat, jinak budeš platit nechutné částky za výběr z české karty. A tu stoeurovou bankovku si můžeš rozměnit v bankách, kde na to mají speciální automat. Chytré.

Kapitola desátá: Přátelé. Už máš kde spát, co jíst a najdeš cestu do školy, teď by se to chtělo s někým seznámit. S Francouzi to nebude úplně jednoduché, ale nenech se odradit. Bližší ti samozřejmě budou ciznci, Češi a Slováci. Nebuď z toho smutná, že se za rok nestaneš pravou Pařížankou. Někomu se  to nepodaří ani za celý život.

Kapitola jedenáctá: Vztahy. Kámen úrazu všech dlouhodobých pobytů v cizí zemi. Přiznej si, že kdyby tvůj vztah v Čechách byl ideální, nikdy bys neodjela. A v Paříži si dej pozor. Budeš často slýchat, že jsi „charmante“, „mignonne“, „jolie“, ale kdo ti to říká? Zaujal by tě, kdyby ti nelichotil? Nejspíš ne. Nauč se být sama, je to osvobozující. A nesmutni, úplně sama přeci nejsi nikdy!

Příspěvek byl publikován v rubrice Uncategorized se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

27 reakcí na Od Mademoiselle Suzanne pro Zuzanu

  1. Vivi napsal:

    Zuzi, máš tu dokonalý návod, se kterým to v Paříži nejen přežiješ, ale taky si to užiješ! Nevím nevím, jak bys dopadla, kdyby ti Suzanne nedala tak cenný rady do vínku.
    A moje rada – číslo 12: Skoro Francouzka od Australanky Sarah Turnbull žijící v Paříži (tuhle knížku si přečti, Suzanne už ji určitě zná).
    Já se zas tak pobavila, holky moje zlatý! :-D
    Vivi

  2. Ella napsal:

    Taky jsem si jí před časem koupila a s chutí přečetla. Jak jsem už ale Viv psala, pro mě je best of Francouzky netloustnou. Trochu o jídle, trochu o životním stylu, hodně vyprávění…. :) takže doporučuju

    Jinak super návod… to jsou ty osobní zkušenosti, co člověk musí získat sám. Taky bych mohla nějaký napsat pro mé čerstvě odmaturované já, na pobyt coby Au-pair v Anglii, pak za dva roky pro erasmus v Newcastlu a nakonec předloni pro Drážďany. :)

  3. olivia napsal:

    Pekný článok, ale cítim trošku smútku. Už si predstavujem, ako sa raz budem musieť odtiaľto (z Bruselu) vrátiť. V Paríži som ešte nikdy nebola! Určite sa tam niekedy vyberiem, hoci len na dajaký víkend, láka ma to aj vďaka tebe. Dúfam, že ako čitatelia ťa budeme môcť sprevádzať aj na ďalších cestách-necestách…

    • Ano, trochu smutku z chystaného odjezdu tam je. Ale kdybych v Paříži zůstala, byla bych ještě smutnější. Je to úžasné město na prázdniny nebo na víkend, ale pro život není. Nebo aspoň ne pro můj. Že bych zkusila štěstí v Bruselu? :)

      • olivia napsal:

        Mne je tu dobre, ale skôr z osobných dôvodov, že takto sa môj život vyvinul. Nemyslím si ale, že práve Brusel je mesto snov alebo mesto stvorené pre život. Však cestovať, vidieť, zažiť je vždy dobré. Nehovoriac o tom, že niekedy človek aj nájde to miesto, ale svojich najbližších má inde. Potom to rozhodnutie je najťažšie.

      • Přesně tak! Vidět, zažít, poznávat, to je to, co mám v plánu. A můj život už se prostě nějak sám vyvine. Hezký den, Oliv!

  4. imdisabled napsal:

    Skvělý článek, díky za předání zkušeností, snad se někdy budou hodit. :)

  5. Mirek Toms napsal:

    Milá Suzanne-Zuzanko,
    že se dovedete dívat kolem sebe a psát své dojmy, to už vím, ale přesto mám o Vás tak trochu strach, jako byste byla mojí dcerou či vnučkou, že narazíte na nějakého křiváka, který Vaši důvěřivost zneužije. Já jsem mé první kroky v zahraničí neměl snadné a to jsem jako muž měl jistě lehčí než dívka jako Vy. Promiňte mi tu moji starostlivost, já už holt jiný nebudu. Držím Vám palce, abyste se měla dobře a potkávala jen dobré lidi…

    • Milý Mirku,
      děkuji Vám za tak starostlivý komentář. Poučená z pár nezdarů, vybírám své přátele a partnery velmi obezřetně. Hledám takové, co si mě zaslouží. A tak mám kolem sebe samé zajímavé a milé lidi. Ti ostatní se ke mně nesmí přiblížit! :)

  6. Brigit napsal:

    Milá Zuzanko..
    Děkuji za krásný článek..Třeba se mi Tvé rady budou někdy hodit,doufám,že brzy:-)Každopádně mi bude chybět Tvé mládí a umění farncouzského jazyka,nicméně životní zkušenosti by mě třeba taky někam dovedly..
    Přeji Ti to co pan Toms,ať potkáváš na svém putování světem poznání jen samé milé a láskyplné lidi..Pokud ale vzpomenu na pravidlo do mé hlavy ponořené,že to co vydáváme k nám přichází,neobávám se ani na chvíli,že by Tě potkalo cokoliv zlého..
    Měj se moc hezky kdekoliv.
    Brigit

    • Drahá Brigit,
      já Ti děkuji za krásný komentář. Moc bych si přála, aby to Tvé pravidlo platilo. Snad se mi to neskromné přání splní a já za lásku, přátelství a pomoc budu odměňovaná tím samým. Poznala jsem za svůj mladý život pár lidí, co jenom přijímají, ale nic nedávají. Od takových rychle pryč! Pokud je to možné…
      Přeji i Tobě, milá Brigit, ať v životě potkáváš jen ty nejlepší.
      Hezký den!
      Zuzana

  7. cernamoora napsal:

    opět výborně napsáno :)))

  8. ladyesik napsal:

    Ta francouzština mě potěšila, nějak tak to vnímám s němčinou. Třeba angličtině pasivně rozumím, i když slova až tak neznám, ale u němčiny znám spoustu slovíček, ale jednotlivě, ne ve větě. Takže budu mít možná podobnou zkušenost. Jak čtu čím dál víc blogů cestovatelů, ty jsi tedy první s Erasmem, mám chuť taky vyjet! A vyjedu!! :))

  9. Mirek Toms napsal:

    Tak už je to 5 týdnů, co jsem Vám, Zuzanko, psal svůj komentář a od té doby stále čekám, že zas něco napíšete – a ono nic! Vím, že si dělám o Vás zbytečně starost, protože Vy se dovedete o sebe postarat sama, ale přece jen se mi vtírají takové hororové myšlenky. Já nevím proč, to není moje parketa dělat si starosti, ale ve Vás vidím mladou, nápadně krásnou dívku, na kterou všude číhá nějaké nebezpečí. Asi bude nejlepší, až se vrátíte ke psaní, mi napsat odpověď, abych si o Vás okamžitě přestal dělat starosti, že nejste moje dcera ani vnučka a že Vám to jde na nervy…
    Omluvte mne, prosím, mám nějakou depresi, patrně z toho počasí…

    • Milý Mirku, nezlobte se prosím, že teď blog zanedbávám. Dala jsem si tvůrčí prázdniny a hledám svoje místo na českém slunci. Nebo spíš tančím mezi kapkami červencového deště. Nebojte se, jsem v pořádku, jen mé pocity z návratu do Čech jsou příliš intimní. Přeji Vám krásné léto!

  10. eL Familia napsal:

    Super „návod“….teď už si Zuzana v cizině jistě poradí.
    Poslední kapitolu „vztahy“ bych dala jako předmluvu do učebnic přírodovědy pro sedmé třídy…..moc pěkně napsáno. Díky

  11. manzelka napsal:

    Návod je krásný a užitečný. Musím se přidat k el Familia, kapitola Vztahy by se opravdu měla vyučovat na základní škole (a já bych šla ještě dál a klidně to vylepovala na nároží!). Jen doufám, že zas zanedbávat přestanete; mrzelo by mě to odmlčení, teď, když jsem vás zrovna objevila!

    • Milá Manželko, mám opravdu velkou radost, že jsem ve Vás získala novou čtenářku. A nebojte se, už dlouho mlčet nedokážu. Brzy se zase vrátím ke klávesnici a budu moc šťastná, když si navzdory všem manželským povinnostem uděláte čas na další návštěvu světa Očima Mademoiselle. Přeji Vám krásné letní dny!

  12. ustlanopodruzi napsal:

    Je to tak krásně napsané, až je mi líto, že se do Paříže nechystám! Ale sem se jistě budu ráda vracet. Děkuji. :-)

Zanechat Odpověď

